Intensivt bröstpass med inslag av axlar och lite triceps.

Riktigt, riktigt skönt träningspass! Dock utan hammar..
 

Såhär såg jag ut efter träningspasset. Helt röd i ansiktet men har man tränat hårt så har man en ursäkt :D Brösten börjar få mer och mer konturer, äntligen!
 
Jag och Sara drog iväg relativt tidigt för ett pass på varsitt håll i gymmet. Bröst stod på schemat men utsida och baksida axel skulle få sitt också. Hur jag skulle genomföra passet blev inte klart förens jag hade satt igång med uppvärmningen.
Efter en stegrande uppvärmning med kort vila genomfördes alla set med cirka 30 sekunders mellanrum.
 
Hantelpress:
5x40kg
5x47,5kg
5x47,5kg
5x45kg
5x42,5kg
4x40kg
 
Incline Chest press: (vikt på vardera sida)
10x25kg
10x25kg
10x25kg
8x25kg
8x25kg
 
Chest Press:
10x25kg
10x25kg
8x25kg
8x25kg
8x25kg
 
Hantellyft åt sidan:
20x8kg
20x8kg
20x8kg
20x8kg
20x8kg
Här var setvilan den som gavs medans ena armen jobbade.
 
Baksida axel i maskin:
40x35kg
10x45kg
10x45kg
10x45kg
10x45kg
10x50kg
10x45kg
 
Stående tricepsextension: (En arm i taget)
20x8kg
12x8kg
8x8kg
 
Maskinflyes superset chest press:
20x60kg + 12x60kg
10x60kg + 6x60kg
10x50kg + 6x50kg
 
Helt slut nu. Helt helt helt slut :D

Vilket sjukt set benpress!

Jag och Simon kom så smått iväg till gymmet. Vi började värma upp lite försiktigt i benpressen..
Dock fick Simon avbryta pga pain-in-the-ass-huvudvärk :/
 
Benpress: (90 graders-reps. 45 graders lutning i maskinen)
30x50kg
10x130kg
10x170kg maxdjuuuupa (egentligen för djupa. Tappar spänningen i bålen)
68x210kg
20x210kg
10x210kg
Det är helt sanslöst va många reps det blev. Hamnade lite fel i räkningen så jag råkade göra 3 extra reps. men sextioåtta repetitioner var otroligt ruskigt brutalt jobbigt! Det blev till slut så pass jobbigt att bålen inte längre orkade hålla emot all kraft. Det var då jag bestämde mig för att avsluta setet. Man orkar verkligen göra fler reps än vad man tror eller vill klara av.
 

Benspark:
20x50kg
15x50kg
 
Sittande lårcurl:
15x50kg
10x50kg
 
Bicepscurl i maskin:
20x39kg
20x39kg
 
That's it. Då Simon hade en jobbigt bultande huvudvärk så var passet klart på 20(?) minuter.
 

Klättervägg med kärringhänder :O

Det var ju jävligt lyckat. en liten bit hud försvann på höger lillfinger .  Och långfingrets skrapsår från mc-olyckan som hade läkt, hade nu även en blodblåsa. Skitbra att jag valde att klättra igår. För idag hade jag bowlingmatch och hur bra tro ni det gick med en blåsa på fingret? Med överdriven användning av skin patches / kolodium så funkade det dock helt okej. Men det gör jävligt ont :P
 
Hade två okej och två dåliga serier. i följande ordning blev det: 
 
1:a serien: 190 poäng
2:a serien: 168 poäng
3:a serien: 157 poäng
4:a serien: 187 poäng
Totalt: 702 poäng. Snitt 175,5 poäng / serie.
Det är numera ingen speciellt bra bedrift i sig med dessa poäng, men jag har som sagt blåsor på fingerspetsarna och det påverkar rejält. Jag var ändå bäst i laget idag :D 
 
Köpte Rage extreme päronsmak på vägen hem. Så nu ska jag bara blanda det i vattnet, dricka, hämta Simon och sen är det fullt ös på gymmet. Måste bygga påkar!
 
 
 
 

Marklyft samt extraövningar

 
Efter förra passet kände jag mig marginellt sämre. Idag kände jag mig helt okej igen förutom lite snuva men vad gör det.. Jag har som sagt sett fram emot mer marklyft och jag körde igenom ett par lätta set. Nästa gång får det bli tunga treor skulle jag gissa på. Men inget är hugget i sten ännu. Simon stannade på 5x140kg efter ett klantigt lyft men vi skyndar långsamt :)
 
Marklyft:
10x70kg
5x70kg (3 set)
5x100kg
5x110kg
5x120kg
5x130kg
5x140kg
5x150kg
Kändes bra och lätt hela tiden. Visst fick jag ta i men det va inga bekymmer. Kärringhänderna drog på sig en liten blåsa på lillfngret. Har man slaravat med träningen får man väl skylla sig själv I guess.
 
Lutande bänk: (vanliga va upptagen)
stegrande uppvärmning
7x80kg med ett finger som hjälp på sista.
Det är otroligt va mycket lutningen gör. Men å andra sidan har jag nog inte kört lutande bänk på riktigt sedan våren 2010 eller så. 
 
enarmschins:
Här körde vi ett par tunga chins med en arm med hjälp av en chinsmaskin. Med 25kg hjälpvikt så klarade jag med nöd och näppe 1 chins med vänster arm, medans det saknades ett par cm för höger arm. 
Avslutade med 5 negativa chins på vardera arm samt 2 set vnaliga chins med hjälpvikt.
 
Detta var passet. Inget jätteseriöst stenhårt pass som det ibland kan vara men det gäller väl ändå att vara relativt försiktig när man har varit krasslig i över en vecka :)

Lite rygg efter en snuvig helg!

Under helgen har jag vilat mest hela tiden. Täppt i näsan och ont i bihålorna är ingen höjdare direkt. 
Idag när jag vaknade så kändes det betydligt bättre och efter en kort visit till bowlinghallen så drog jag och Sara iväg till gymmet. Sedan den 19:e Februari har jag endast hunnit med (totalt sett) 2 set om 5x120kg i mark + en maxning på 1x200kg varav maxningen skedde den 3.e maj. Med tanke på detta samt att jag har gått ner 6kg sedan 19/2 så får jag nog vara nöjd med styrkan också. Ovanpå detta så har jag faktiskt varit sjuk och är inte helt 100% ännu.
 
Uppvärmning:
10 utåtrotationer, 15 inåtrotationer
5 chins
15 utåtrotationer, 15 inåtrotationer
5 chins
10 utåtrotationer, 15 inåtrotationer
10 chins
 
 
 
Marklyft: (sumo)
5x60kg (2 set)
5x80kg (2 set)
5x110kg
3x130kg
2x140kg
1x160kg
1x170kg
1x170kg
1x180kg
1x190kg
0x200kg
5x150kg
Vid 170kg så började det kännas tungt. 200kg misslyckades jag på men den var väl 5-10cm ovanför marken innan jag beslutade mig för att avbryta. Hade troligtvis fått problem med tekniken om jag fortsatt att dra. Helt klart nöjd med sista setet iaf. har filmat det misslyckade lyftet men lägger upp det i samband med att jag åter igen klarar av vikten :)
 
Latsdrag:
Diverse set om 12-20 reps i olika rörelseomfång. 

Bröst, vader och baksida axlar.

Vilket bra träningspass! Endast ett tiotal personer på gymmet. Riktigt skönt med gott om utrymme. Jag och Simon kom på den briljanta idén att få tag i dessa Power Band Escape som vi har letat efter förut. efter mycket om och men (Hon i receptionen visste inte vad power band var :( ) så hittade jag dem i en redan öppen lucka på deras kontor. Givetvis så hämtade vi fröken och bad om att få låna dessa.
 
 
Det var rätt tungt i toppläget, lets say runt 80-100kg upplevde jag det som iaf. I bottenläget var det knappt mer än bara stången, 20kg. 
 
Bänkpress med Power band:
5x20kg + band
5x20kg + band
5x20kg + band
5x20kg + band
5x30kg + band Lite för tungt för att få till en bra explosiv rörelse.
5x25kg + band
5x25kg + band
5x25kg + band
5x25kg + band
5x25kg + band
Det var otroligt vingligt under det första setet när man inte hade vant sig vid belastningen från banden. Vid sista setet hade man fått full kontroll. Det var som natt och dag.
 
Bänkpress:
3x60kg
1x80kg
1x80kg
2x90kg
1x100kg
1x110kg
1x120kg
Känslan är var helt fucked up. Redan på 60kg kändes det väldigt tungt i bottenläget, medans man i toppläget upplevde det som att den nästan ar viktlös. När jag körde andra setet på 80kg fick jag avbryta efter en rep då jag inte kunde hålla mig för skratt. Det var tillomed lite problem med att lyfta ut stången från ställningen då man lyfte lite för långt. Allt på grund av att kroppen hade vant sig vid belastningen från banden. 
 
En jämförelse är nog att försöka gå rakt efter att ha snurrat ett tiotal varv (aka norska fyllan). Det är väldigt svårt och nog är det lätt för att ta till skratt :)
 
Hantelpress:
5x47,5kg
5x45kg
5x42,5kg
8x40kg
Jag är väldigt nöjd att jag klarade första setet med fem reps :)
 
Stående vadpress:
21 reps
22 reps
25 reps
16 reps
16 reps
Här gjorde jag det till nån tävling som Simon inte riktigt var med på :P 100 reps blev det iaf och det va nog så jobbigt!
 
Bröstflyes i maskin:
10x65kg
10x65kg
10x65kg
Bra kontakt, väldigt strikt.
 
Baksida axlar i maskin:
1-2 sittande set och därefter ca 100 stående reps. Jag märkte att när man stod upp, och genom det kunde sänka armarna betydligt, så fick man mycket mer kontakt och känsla för baksida axel :D 
 
I omklädningsrummet hittade jag spegeln men den jäveln la till över 10kg på mig!!
 
 
 

The 300 Workout




25 chins
50 armhävningar
50 upphopp på låda (ca 50cm)
50 marklyft á 60kg
50 benlyft hållandes i hantel.
50 stående hantelpressar från mark (25 på vardera arm)
25 chins
 
Dela repetitionerna bäst du vill, men gör övningarna i den här ordningen :)
Tid: 17:10. Förbättring med ca 4 minuter sen jag testade senast för ett halvår sen!
Snart väntar ett rikigt jobbigt bröstpass och lite vader :)

Axlar och biceps!

 
Då var passet klart! jag och Simon drog iväg och körde igenom ett jäkligt jobbigt men bra pass!
Det blev en hel del set och repetitioner så nu gäller det att få i sig tillräckligt mycket näring (som vanligt förvisso. Den regeln gäller ju alltid). Jag är jäkligt nöjd med att ha kommit tillbaka till träningen! Såhär i efterhand förstår jag återigen inte varför man tappar lusten och slutar träna. 
 
Hantellyft åt sidan:
20x8kg
15x10kg
12x12kg
8x14kg
12x12kg
15x10kg
20x8kg
Jag körde en arm i taget så muskeln fick vila i ca 20-30 sekunder per set. Brutal mjölksyra och skön kontakt.
 
Kabeldrag till halsen:
20 reps
10 reps
5 reps
Svårt att få till denna bra. Kunde lika gärna ha fortsatt med hantellyften men variation förnöjer. 
 
Utåtlyft i maskin: (Som hantellyft dvs)
20 reps
10 reps
10 reps
10 reps
Full fokus på kontakt. I like!
 
14 set, 187 blandade repetitioner. Lagom för utsida axel :)
 
Hantelcurl:
10x8kg warm up
5x12kg warm up
5x16kg warm up
5x18kg warm up
5x20kg nått mellanting
5x22kg arbetsset
5x24kg arbetsset
5x26kg arbetsset. sjukt tungt
5x24kg arbetsset
5x22kg arbetsset
5x20kg arbetsset
5xc18kg arbetsset
 
Bicepscurl i maskin:
FST-7 inspirerat återigen. Ruskigt jobbigt. 7 set med 7 reps + ett par reps. Man körde tills man verkligen inte orkade längre. Vila 30 sekunder, sen på det igen bara. Reglerade vikten efter utmattning.
 
*edit* glömde bort att skriva ner seten/reps på baksida axel..
 
Baksida axel i maskin:
30x45kg
15x45kg
15x45kg
15x25kg
 
Jag låste förresten in min nyckel i skåpet så jag fick be dem att klippa upp låset. 40kr kostade ett nytt lås. Bra där.
 
 
 
 
 
 
 

Tisdagens bowling!

 
Efter bröstträningen igår så drog jag iväg till säsongens första bowlingträning. Har hunnit med en träningsmatch som jag gjorde hyfsat bra ifrån mig (702 poäng på fyra serier) en internmatch där jag drog till med min första 800 någonsin (814 poäng totalt på fyra serier!) samt en riktig match där det gick käpprätt åt helvete. 631 poäng..
 
Träningen gick väldigt dåligt i första serien. 165 poäng efter mycket om och men. Jag avslutade sista serien med en miss i tionde rutan vilket ledde till att jag "förlorade" förstaplatsen och hamnade 2 poäng under han som vann. 736 poäng fick jag efter fyra serier.
 
Spelade efter detta dock två serier till efter den officiella träningen och drog till med 219 och 227 poäng! Totalt blev det 1182 poäng på 6 serier vilket är 197 poäng o snitt! Stryker man den första katastrofala serien så går det upp till 203 poäng per serie! Jag spelar tillräckligt bra nu för att få en chans att vara med i A-laget!
 
 
Annars så har jag träningsvärk överallt! Från bröstträningen igår så fick jag med mig en fruktansvärd träningsvärk i triceps idag! Om en halvtimme är det dags att dra iväg igen. Axlar och biceps kommer få sättas på prov nu. Rygg och ben värker till tusen. Och eftersom jag tränade bröst igår så kommer jag inte att träna framsida axel utan endast mitten och bakre delen av den muskeln. 

Bröst bröst bröst

 
Det är inte det lättaste att fotografera med en iPhone när man är väldigt trött och ska försöka få till en pose. Det blir lätt... suddigt. Efter uppvärmningen så såg passet ut som följande iaf;
 
Hantelpress:
10x22kg
10x28kg
10x34kg
10x40kg feet up
8x40kg feet up
6x40kg feet up
 
Bänkpress:
10x60kg
10x80kg
10x80kg
5x80kg döda starter från bröstet
5x80kg döda starter från bröstet
 
Incline chest press: (Maskin)
10x30kg
15x30kg
20x30kg
 
chest press: (Maskin)
20x30kg
20x30kg
10x30kg (Dubbelt så långsam rörelse)
 
Maskinflyes:
10x45kg
10x55kg (5 set)
10x50kg (3 set)
10x45kg (2 set)
 
30 sekunders setvila under sista övningen.
 
I det stora hela är jag helt klart nöjd med träningen. Inga vikter alls att tala om men idag var det kontakten med muskeln som var det viktiga. Mer byggarinspirerat än styrka dvs.

Dagens andra pass, ben!

 
Ja vad ska man säga.. En bra dag med mycket medvind och nedförsbacke så kanske man lyckas ha halva storleken av dessa ben. Men vafan. Who gives? Jag kör ändå med långbrallor och sommaren är långt borta ;)
 
Andra passet fick bli en snabb genomkörare då jag hade bråttom för att se Hamilton 2. Tyckte det va en riktigt bra actionfilm med massa pang pang.
 
Knäböj:
Fem stegrande set upp till 5x110kg. Kändes rätt bra. Ska försöka komma igång igen med den här övningen på allvar nu.
 
Raka Marklyft:
10x80kg
10x80kg
5x80kg
5x80kg
 
Lite trött i ländryggen och jag vill definitivt inte få Träningsvärk Of Doom i baksida lår. Den värken man får av denna övning är bra mycket värre än nån annan övning för baksida lår tycker jag.
 
Benpress: Själva släden väger tydligen 47kg men är ej inräknat i vikten.
10x200kg
10x200kg
10x200kg
10x200kg
10x200kg
10x200kg smal fotställning
10x200kg smal fotställning
10x200kg smal fotställning
10x200kg smal fotställning
10x200kg smal fotställning
 
Kort vila då det var ganska lätt vikt. Men jag försökte göra den så tung som möjligt och jag tror nog jag tappade 2 liter vätska under detta 30 minuter korta men intensiva pass.

Rygg och biceps. Tidigt men långt morgonpass!

 
Ännu ett grymt bra träningspass. Jag och brorsan körde på stenhårt på Sats Danderyd. Lite lång vila stundtals så passet tog nästan 2½ timme. Men varje arbetsset var genomfört på ett riktigt bra sätt!
 
Chins:
10
8
6
 
Rätt segt men siffrorna är lite missvisande. Det tog bra! Efteråt körde vi ett par snabba set pulldowns innan vi gick vidare till nästa maskin.
 
Maskinrodd:
20x60kg
20x60kg
10x80kg
En arm i taget. Det var så jobbigt att jag fick lock för öronen. Detta tog tid men det var nog denstora favoritövningen övningen idag. 
 
Stångrodd:
10x40kg / 3 set
10x40kg /3 set (supinerat grepp, dvs handflatan utåt)
Här blev det till att instruera en hel del vilket tog lite tid. Men det kändes bra och va kul att köra den igen. Long time no see för denna övning.
 
Hantelrodd:
10x47,5kg / 3 set
 
Mest som en genomkörare. Tungt men inte direkt överdrivet jobbigt. Jg har ju redan kört igenom ryggen rätt bra nu.
 
Baksida axlar i maskin:
20 + 20 reps / 3 set
 
Över 100 reps igen för baksidan. 1-2 dropset och det bränner till bra! 
 
Stångcurl:
20x20kg
10x30kg
5x40kg
6x40kg
7x40kg
8x40kg
 
Kändes av lite i underarmarna, men inte så mycket att jag blev orolig.
 
Hantelcurl:
5x18kg
5x22kg
5x24kg
 
Här fick vi ett onödigt råd av en amatör hur vi skulle göra.. Suck. Nåja, det var i all välmening iaf. "Håll såhär i hanteln istället, lyft med muskeln. Bara ni inte fyter med lederna." -Ok, tack.
 
Sittande, bakåtlutande, hantelcurl:
dropset med 6-12 reps per set. Tre set.
 
Bicepscurl i maskin:
FST-7 inspirerad träning. 8-12 reps, 7 set. 30 sek setvila. Helt slutkörd efteråt!
 
Nu hade tiden runnit iväg en hel del och som avslutning så köpte jag detta linne som ni ser på bilden, plus en ny burk av Rage Extreme, päronsmak.
Troligtvis så blir det ett dubbelpass idag. Så om ca 3h så väntar ett benpass innan det blir dags för Hamilton 2 på bio!

Bröst/Axlar!

Bytte ut dagens ryggträning mot bröst/axlar. Ryggen är fortfarande lite sliten sen det senaste hårda passet.





Relevanta set skrivs bara ned..

Bänkpress:
3x110kg
1x115kg

Hantelpress:
5x42,5kg
5x47,5kg
4x47,5kg
3x47,5kg
12x40kg

Totalt 100 reps utsida axlar
Totalt 100 reps baksida axlar
Totalt ca 40 reps maskinflyes (bröst)

Bänken kändes lätt. Fastnade nästan på tedje repset dock men kom väl ur balans. Kändes fortfarande lätt och så gjorde även 115. Det bästa setet var nog att trots alla arbetsset så avslutade jag med en tolva på 40kg.
 

Snabbaste benpasset ever!

Har man tvättstuga och sightseeing på Coop Forum på kvällsschemat blir träningen lätt lidande. 30 minuters benpass medkort vila och intensiv tung träning fungerade riktigt bra dock!
Jag och Hammar körde benpress samt vadpress. Men det räckte nog långt ändå!

Benpress: (ca 45 graders lutning)
Uppvärmning; stegrande femmor med 40-80kg ökning per set

8x340kg
8x340kg
10x340kg
5x370kg

Efter detta testade vi en annan benpress samt stående vadpess. Efteråt var det lite småjobbigt att röra på sig..



 
Då all fokus låg i bakgrunden var det svårt att få till nån vettig skärpa. Jag suge rpå att både fotografera och photoshop kan jag knappt stava till. Vet hur man beskär bilder men som ni ser så kan jag inte så mycket mer än så :D

Formcheck!

Jag börjar få tillbaka motivationen på allvar nu. Jag har kommit igång relativt bra med träningen och jag känner mig inte som en säck potatis längre. Med tanke på hur lite träning det har varit det senaste kvartalet så får jag nog vara lite nöjd med bilden iaf :)

Avslutade ett riktigt bra ryggpass med 3km löpning med ett tempo på mellan 12km/h-12,5km/h. Det är ganska få löppass jag har hunnit med, men ändå så märker jag stor skillnad från pass till pass. Jag har aldrig kunnat jogga i 12 blås tidigare utan har fått hålla mig till 10 max.
 

RSS 2.0