På besök i Linköping

 Har jobbat i Linköping, så jag passade på att återbesöka Campushallen. Skulle träna rygg men vill minnas att jag misslyckades att få upp 51kg-hantlarna i hantelpress senaste gången. Därför var jag bara tvungen att testa, trots att brösten tränades för knappa 2 dagar sedan.
 
 
Skakigt som fan och inte fullt djup. Fick inte till stabiliteten i skuldrorna när jag lade mig tillrätta. (Är dock såklart glad över att jag iaf gjorde 3 stycken för första gången!)
 Därefter blev det lite chins och tunga roddar innan jag satte mig i bilen hem till stockholm.
Bra träning men det tog ut sin rätt att åka 06:00 imorse. Höll mig vaken med en gott & blandat.påse plus en monster rehab. Ju hälsosammare man är (läs vill vara) desto degigare känner man sig.

Det är mycket lite nu. Eller lite mycket.

Varje morgon känner jag att jag har otroligt mycket att berätta. Lyssnade på Radio 1 häromdagen och då handlade det passande nog om träning. Eller snarare att "behöva" annonsera ut sin träning via olika medier, såsom facebook, instagram, twitter och you-name-it. Att ta bilder på sig själv på gymmet etc. Intressant program då det träffade mig på alla punkter :D Grejen var att programledaren var så otroligt upprörd över detta och enligt egen utsago blev han mer eller mindre förbannad över att behöva läsa om detta. Han kunde inte alls förstå varför man gör något sådant. 
 
själv känner jag att det håller uppe min motivation. Jag har gjort det till en del av min identitet och det är en naturlig del av min träning.. Nu räknar jag inte bara in facebook-statusar eller check-ins, utan även att föra träningsjournal och/eller träningsblogg.
 
Jag vet att jag inspirerar andra, och jag har vänner/bekanta som inspirerar mig. Det är väldigt upplyftande att träna och tränande personer mår i regel betydligt bättre. Jag försöker alltid att uppmuntra andra att träna och skulle någon få för sig att skriva en status om det är jag gärna där upp trycker på like eller skriver en kommentar. Skulle någon ha lyckats bra i sin träning blir jag ärligt glad för den personen. 
Ska vi sväva ut lite så tjänar Samhället på friska, sunda och starka individer i form av högre produktivitet och detta är något som vi definitivt bör sträva efter om vi vill ha kvar den välfärd vi vill ha.
Krasst sätt; Träna så bidrar du till välfärden!
 
Detta är en av alla saker jag skulle kunna skriva om. En annan sak är att trots att jag tränar varje dag så tränar jag så väldigt sällan. Typ så. Men det spar jag till en annan gång.
 
Jag körde på med biceps och lite vader idag. Och det blev tuuuung träning. Jag hantelcurlade i 4 set. 3x28kg samt ett sista på 2x30kg. Gick vidare till hammercurls för mer fokus på underarmar. Dessa samt vader är väl de grupper som släpar mest tycker jag.Fortsatte på hantelcurlandet i form av negativa mot bänk. 5 reps över 2 set med 30kg resp 24kg. Lite känningar i underarmens ben om jag inte vinklade bak handen.
 
Det blev ytterliggare lite hantelcurlande och bicepsträning i cable med olika handtag/rep innan jag fortsatte med vader. Det är ingen höjdare att träna biceps tungt då man saknar pumpet och den brinnande känslan som är så fin. Men man blir inte stark av lite pump. Ska det hända något så kostar det.
 
Vaderna blev otaliga set stående vadpress. Mer än så är inte värt att skriva. Tråkigt men ack så viktigt träningspass. Imorgon blir det Linköping över dagen och frågan är hur jag ska hinna träna..! Kanske om jag tar med mig träningsutrustning på arbetet. Hmm.. We'll see!
 
På tal om ingenting så är det ungefär den här formen jag vill ha (Rickard Ericsson heter han). Samlar jag tillräckligt med vilja och motivation så kanske jag kan komma dit en vacker dag. Under tiden tänker jag iaf sätta PB efter PB och ha jävligt roligt på vägen. Mitt liv kretsar inte kring träning men det är en hobby jag är väldigt stolt över och ger glädje :)
 
 
 

Äntligen bröst :)

Lång och krävande arbetsdag. 07:00-18:30. Ca 14 mils bilåka och inte alltför mycket motorväg. Väl hemma var jag helt slut, redo för sängen.
 
Men någonstans måste man göra det förloraren inte orkade att göra.. :) Jag letade dock ursäkter för att slippa träna mage och vader. Den fann jag i bröstträningen! Det var 5 dagar sedan jag tränade bröst! Motiverad att lyfte tungt tillsammans med tröttheten resulterade i ett väldigt bra pass trots allt! hade redan intaget en hel del koffein tidigare på dagen så jag hoppade över mitt PWO.
 
Träffade Sara på gymmet som körde igenom ryggen. Hon börjar få riktigt bra armar :)
Fick en bright idé att maxreppa på 100kg, med så hög brygga som möjligt. Det är inte det lättaste tycker jag men det gick helt okej. Röven släppte aldrig kontakten med bänken och hälarna var i backen en stor del av repsen.
 
 
 
 
Hela passet såg ut som följande:
 
Bänkpress:
10x20kg (2 set)
5x50kg
5x70kg
4x90kg
2x100kg
13x100kg
8x100kg feet up.
 
Hantelpress:
5x28kg
5x36kg
5x42,5kg
5x45kg
5x47,5kg
 
cableflyes:
10
12
12
15
Noggrant utföranden, olika vikter, olika vinklar. 
 
Chest press:
15x20kg
15x20kg
15x20kg
15x20kg
 
setvila på ca 20 sek. Mjölksyran tog verkligen ut sin rätt här..
 
Djupa dips:
10
10
 
Maskinflyes:
5x65kg
5x75kg
5x85kg
5x85kg
85kg statiskt tills musklerna va slutkörda.
 
Detta va hela passet. Inget set till failure, dock var det såklart jävligt jobbigt stundtals. Får se vad morgondagen bjuder på. Mage/vader kanske? ;)
 

Deadlifts!

Efter en lugn dag bestående av fisklunch, eftermiddagstårta och stillasittande i form av konferans/Kick-off i 6h så for  jag till Täby centrum för att köpa en tröja. Det slutade med att jag köpte Jeans istället. Deras loose-fit i storlek 33/30 passade finfint. Dock är det knappast loose-fit utan snarare endast icke-tight. Jag tänker ta det som att jag har tränat ben tillräckligt mycket för att inte skämmas :)
 
Idag skulle jag banne mig träna ben. Och närmare bestämt så skulle jag lyfta en stång upp och ned.
"I-like-to-pick-things-up-and-put-them-down".

Marklyft!! Med bälte.
 
5x70kg 4 set
5x110kg
3x140kg
2x160kg
1x180kg
1x190kg
1x200kg
1x210kg
 
200 var lekande lätt. (erhm, för att vara svintungt). 210 gick lättare än vad jag trodde men ryggen orkade knappt hålla sig rak, och högerhandens fingrar orkade knappt hålla i stången. Men jag gjorde det! Det går bra! :D
 
 Avslutade med 10x100kg knäböj samt 5x100kg frontböj. Frontböjen var jag väldigt nöjd med :)

Snabbt axelpass efter en slitsam söndag!

Jag försov mig! Igår hämtade jag Sara från Sundbyberg och somnade därför inte förens runt klockan 01:00 inatt. 
Nu blev jag väckt av Sara klockan 08:41 och fick halvt panik. Jag som skulle ha varit i Globen klockan 08:00!!
 
Blandade Rage, borstade tänderna, satte mig i bilen med ångesten på släp. Fan vad jag avskyr att försova mig. Det har hänt förre gånger än vad man har fingrar på händerna de senaste åren men det finns inget värre. Så jävla pinsamt. Utan frukost så blev det iaf en kort lunch klockan ett, och därefter snabbt tillbaka för att fortsätta jobba. Kroppen kändes sliten från första stund i morse och på eftermiddagen började jag blöda näsblod utan någon som helst anledning. Stressad, "Låtsasförkyld", trött  och matt.
Vi var klara klockan 18:00, more or less exakt på minuten. Fy fan vilken tid det tog att sätta ihop EN jävla maskin (plus ett löpband som går rätt fort). 
 
Hur som haver så var jag hemma tillräckligt snabbt för att hinna träna :) Visste inte riktigt vad som stod på schemat men efter att jag hade slängt i mig en rage i bara farten och satt mig i bilen så blev det axlar. Givetvis. Jag måste ha stora fina axlar. Det var faktiskt ett litet tag sedan jag tränade dem också.
körde igång med Sittande axelpress i smith. Kände mig rätt stark och i bra form trots allt annat som jag känt tidigare. Blir motiverad när jag ser mig själv i spegeln då jag tycker att jag har lagt på mig lite muskler.
 
 
 
Fortsatte efter detta med 3 set á 10x55kg där det va väldigt långsamma, mjuka och strikta reps. Gick över till militärpress bakom nacke för likadana set. Dock på 30kg. Är lite försiktigare när jag kör bakom nacken. Dock känns det mer skonsamt än när jag kör framför huvudet.
 
Hantellyft åt sidan fick bli nästa grej.
 
15x14kg
12x14kg
8x14kg
20x9kg Sittandes
 
Nu var jag klar. Snabb träning, Personbästa i axelpress (Dock smith), bra form och roligt på gymmet :)

Tidigt morgon och intervallträning (wtf?)

Jag som varken löptränar eller kör någon form av intervallträning på regelbunden basis bestämde mig efter noggrant övervägande att köra konditionsträning idag.
 
1. brösten har jag ordentlig träningsvärk.
2. Ryggen piskades för mindre än 24h sedan.
3. Benen ska få sitt imorgon troligtvis.
4. armarna skall jag inte träna då jag ska spela bowlingmatch om två timmar.
5. Mage/vader var jag helt enkelt inte intresserad av att träna just idag :D
 
Konditionsträning it is, med andra ord! Värmde upp med 500 meter promenad, löpte 1000 meter. Löpbandet från märket Precor som jag sprang på gnisslade så förbannat. Likaså med de två andra banden jag testade som stod brevid. Det är tydligen pga byggdamm. jag hittade iaf ett löpband som var tyst när jag sprang. Fjärde gången gillt med andra ord! Nu fick det bli intervallträning!
 
 
Det blev mitt vanliga upplägg med 15 sek sprint, 15 sekunders vila. Jag trivs med det och ser ingen anledning till att ändra :)
 
15km/h
16km/h
17km/h
18km/h
19km/h
20km/h (10 sprinter här)
19km/h
18km/h
17km/h
16km/h
15km/h
 
Efter de tio snabbaste seten kändes det nästan som väldigt lugn löpträning vid 15km/h. Notera att jag joggar i ca 10-10,5km/h. Stundtals var pulsen på max. Fan a länge sen det va och jag skulle vilja köra detta mer regelbundet. Förstår dock fortfarande inte hur jag lyckades övertala mig själv att köra detta en lördagsmorgon precis när Sats Danderyd öppnade.
 
Som grädde på moset så glömde jag min jacka där :D
 

Vilket ryggpass!

Handflatorna brinner, jag har fått nya valkar. Valkar av betong. Det gör ont såhär en timme efter träningspasset. Proteinshaken är drucken, 180g hamburgerkött väntar på att stekas med tillhörande Frisco-bröd och jag har precis tagit en bild ungefär en månad efter senaste bilden. Jag vill gärna tro att även ni ser skilllnad på bilderna nu när jag slänger upp båda två för en jämförelse :D
 

Tyvärr blir det lite orättvist då svartvitt alltid ser bättre ut konturmässigt än färgbild. Men jag är inte färdig ännu, det har bara gått en av tolv månader! 
 
 
 
Latsdrag:
5x40-100kg (Stegrande uppvärmning9
27x100kg
8x100kg
8x100kg
 
Stångrodd:
5x50kg
5x70kg
5x90kg
10x70kg
10x50kg bred rodd
10x50kg bred rodd
20x50kg  bred rodd (All out)
 
Hantelrodd:
8x47,5kg
8x47,5kg
 
Blev väldigt uttråkad halvvägs in i andra setet, men jävlar va det tog bra.
 
baksida axel: (Flyes-maskin)
Här blev det oändligt antal med reps och en jäkla massa set. Lyckas jag räkna rätt så blev det... 30+10+10+10+10+20+10+10+10 = 120 reps över 9 set.
 
Rundade av med ett par set latsdrag igen. Morgonvikten pendlar mellan överallt mellan 83.0-83,9kg. Har inga planer på att öka nämnvärt. 17kg skall jag gå upp inom loppet av 2,5 år. Är det tänkt. So far so good!
 
 

Arbetsresa, träning och träning träning träning :D

Det började redan i Onsdags.  Upp riktigt tidigt för att hinna med den dagliga träningen. Och tidigt är inte sex på morgonen utan snarare 04:00. Hämtade Matilda och som tack kunde jag träna tidigt på morgonen. Strax efter fem på morgonen stod jag på gymmet och tränade biceps. Hade lite bråttom då jag skulle fara till Gävle. Lastbilen med gymmaskinerna skulle stå på plats redan 09:00!
 
Ännu värre blev det när vi väl var framme. Trots att det endast stod -17 grader så kändes det snarare som -40 grader. Det var fruktansvärt kallt, rått och helvetiskt. helt slutkörd efter den dagens jobbade kom vi in på hotellet 17:30. Tanken var att duscha, byta om och käka middag med en iskall, svalkande pilsner. Efter duschen somnade jag mer eller mindre stående och valde efter mycket om och men att stå över middagen. Jag somnade cirka 18:00 och sov ändå fram till 08:00 på morgonen. 
 
Och då var jag fortfarande trött. Blev väckt av kollegan som undrade om jag var good to go och varför det tog sån tid för. Frukosten hade jag missat för över en timme sen. Slängde ihop allt jag hade och borstade tänderna men stressad och trött som jag var så glömde jag min iPhone-laddare på hotellrummet. 
 
Nog om det. Hemvägen gick lite fortare iaf. Efter 1½h hade jag tagit oss från Gävle till Sundbyberg.
Det skulle bli bröst och konditionsträning idag. Såg fram emot det och under tiden kom jag fram till att det var väldigt länge sedan jag testade DC-träning. 3 jobbigt jävla set, noga utförda reps och 30 sek vila emellan. Därefter 2 negativa set och avslutade med ett statiskt. Så följande; 

Bänkpress: 
9x100kg
3x100kg
2x100kg
 
Och här värkte bröstet rejält. Jävligt skön känsla men stängerna i Sats Täby är värdelösa. Lättringen är helt slut och händerna glider utåt.. Skitställe.
Gick vidare till hantlarna och pressade upp 12 reps i första och 6 väääldigt långsamma och noggranna reps på andra setet. Härifrån tänkte vi pressa lite cables (Kan ju inte skriva kablar, det låter fel höhö...). 
 
Men det är ju överfullt som vanligt så det blev löpbandet istället. Var väl inte direkt sugen på det men det måste göras. Jag behöver bättre kondition rent generellt. Det blev 2km löpning i lugnt 6 min-tempo (10km/h).
Därefter avslutade vi med 3 set cableflyes superset cablepress. 8 + 8 make-every-rep-count-reps. Som sig bör.
 
Skön träning, mindre skönt gym. Ser fram emot rygg imorgon!
 

Vilket axelpass!

Först och främst; Vilken jävla arbetsdag... närmare 17-18 mil runtom i stockholm har det blivit. Helt jävla otroligt Idag var det allt annat än min dag. Detta gav åtminstone lite positiv frustration till gymmet.
 
 
Det skulle bli axlar då alla andra muskler är bänkade idag. De ska få sitt på andra dagar. Fullsmockat på Sats Täby vilket inte var förvånade, men jävligt störande. Jag klarar inte av att stå i kö till allting. Det är iaf skönt att jag inte betalar något för att träna på Sats. Efter lite omprioriteringar av passet så fick det bli följande: (Noterar enbart topsetet)
 
Sittande hantelpress: 5x34kg 
Sittande axelpress i smith: 8x75kg
Hantellyft: 10+10x12kg (sista tio med kortare ROM)
Kabellyft: 10 + 5 reps. Dropset.
 
Totalt sett så blev det vldigt mycket träning, med massor av set och många reps. Jag blev glatt överraskad över mina 8 reps på 75kg. Speciellt då jag körde hantelpress innan. Och på tal om det så är jag mer än lovligt nöjd att jag ens kunde köra hantelpress. Det brukar knaka och hoppa till i axeln (pga diverse skador) men det gick bra idag. 
 
 

If it ain't bending, you're just pretending.

Benträning, igen. Den här gången fick det bli tungt. Inte jättetungt, men tungt. Hade knappt trekvart på mig att köra så det fick bli få övningar, men det var ändå viktigt att jag fick in både knäböj och marklyft. Jag upplever det nästan som att  ett pass per dag är för sällan för hur ofta jag skulle vilja träna. Dock är det väl bara en tidsfråga innan pendeln svänger och jag känner att träningen tar upp för mycket tid.. igen. Det går som så mycket annat i perioder och det är viktigt att ha det i bakhuvudet när träningen känns motigt. Att ta sig igenom tråkiga perioder är gult värt när man sedan får tillbaka motivationen igen.
 
Många känner säkert igen sig i "Tänk om jag hade tränat de här 3 månaderna jag va borta från gymmet, då hade jag fått riktigt bra resultat". Ska inte gå in djupare på det eftersom jag nu känner sådan träningsglädje så det är löjligt :)
 
Knäböj:
3x110kg
3x120kg
1x130kg
5x130kg
5x100kg
 
Det fetmarkerade setet är egentligen det enda riktiga arbetssetet. Lite träning men smått stressad, inte helt van vid övningen samt att marklyft var tänkt att bli höjdpunkten på passet så fick det bli som det blev. helt klart nöjd med en femma iaf. Av någon konstig anledning så kändes stången väldigt tung på ryggen redan vid 90kg.
 
Marklyft:
5x120kg
5x120kg
2x150kg
2x150kg
2x170kg
10x120kg
 
Benspark:
Skönt avslut med blandat tunga och lätta set. Dock såpass ansträngande att det knappt gick att dra in luft mellan repsen. 
 
Enligt sats-appen har jag 7,77 träningspass per vecka:) Sköter man sömn, kost och träning på ett hyfsat bra sätt så finns det inget som heter överträning.

Återigen ett personbästa. Det går på löpande band nu!

Började dagen med att spela riktigt dålig bowling. Härifrån kunde det bara gå bättre kändes det som :) 
Drog iväg med Sara till Sats Täby för att bränna av ett lite annorlunda pass. Konditionsträning, mage och vader stod  på listan över what-to-do. Jag har fått märkbart sämre kondition iaf, mer än så går jag inte in på det :D
 
Drog hemmåt, slängde i mig en hemlagad dubbelburgare och slängde mig i sängen för att sova en timme. Behövde startas om för att orka med det kommande passet. Vaknade upp halv fem för att köra ett bröstpass i Sats Danderyd med Sara och Simon. Efter mycket om och men så kom vi äntligen till gymmet... 17:25! Vi hade 35 minuter tills de stängde dvs. Snabb uppvärmning av axlarna och sen bar det av.. 
 
Ladda upp med Five finger death punch - No one gets left behind
 
 
 
Maxvolym, fokus..
 
Nytt rekord!! 44 djupa fina reps! drog iväg ytterliggare ett set på 14 reps innan jag bytte övning. 
Satte mig i incline chest press, technogyms pure strength serie där man lastar på med viktskivor. Med väldigt kort setvila drog jag iväg närmare 8-10 set med 8-15 reps i varje set. Gick vidare till lätta och tunga hantellyft åt sidan med dropset och fan vet allt. Det gjorde ont i själen efteråt. Det kan va pain in the ass att köra hårt!
Rundade av med att superseta flyes och bröstpress (båda i maskin). Tror nog att jag hade sveriges största bröst  under en kort tid ;D Tänk om man kunde se ut såhär när man vaknade på morgonen, utan pump och ingenting. Det vore nått det!
 
 
 
nu har jag tränat 21 pass på 19 dagar, woohoO! 

Kämpar för en rättvis rygg i tillvaron

Tokigt bra ryggpass.. Det börjar kännas slentrianmässigt att skriva att varje pass går bra, men det var inte länge sedan varenda pass var totalt värdelösa. Även om det är jag själv som ser till ifall passen går bra eller dåligt så känns det som en positiv överraskning att det går så bra hela tiden.
 
Ryggen skulle piskas idag och det var ont om tid. Jag, Simon och Sara drog iväg till Sats danderyd och redan vid första övningen skulle det tävlas. "max antal reps på maxvikten i latsmaskinen". Deal. 
Jag började och målet var att Simon skulle göra 1 rep mer än mig.
 
Han skulle inte få det lätt!
 
Efter en stegrande uppvärmning på 4 set så bar det av. jag visste med mig sedan föregående pass att jag kunde göra tolv reps på 100 (maxvikten dvs) med bra utförande och som sista övning i ett ryggpass.. Nu var målet minst 20 reps helt utvilad..
 
Laddade med Five finger death punch - Menace på högsta volym. Drog åt remmarna och därefter bar det av. Innan jag hann tänka hade jag rivit av 10, 12, 15 reps och först vid 19 så blev jag påmind om att det var riktigt tungt. 20 reps, 2 andetag och sedan 21, 22, 23...24........25! 25 jävla reps drog jag till med. Oerhört nöjd av migjsälv flinade jag mot Simon och jag kände att jag hade en riktigt bra chans att vinna detta... Men kungen av chins lyckades efter mycket om och men klara 26 reps. Så jag ser fram emot revange nästa pass och då ska han få börja!
 
Efter det här blev det armgång/armhopp inkl chins etc i transformer-ställningen. Jag är så hardcore och vältränad att jag fick en blåsa på lillfingret och var tvungen att låna handskar :D
 
Vikten går stadigt uppåt på gott och ont. Jag går upp på tok för fort men det positiva är att formen inte har blivit märkbart sämre. Styrkan ökar också i snabb takt. Pass #19 avklarat och jag närmar mig mitt tidigare rekord med 22 pass på rad.
 
 
Dessa bilder som jag lägger upp i början av 2013 kommer jag att använda som jämförelse om ett år. Dock i icke-photoshoppat tillstånd :)

Lång jäkla dag! Big gunz ;D

Gick upp 04:00 för att hinna göra mig i ordning under en timme. 05:00 bar det av mot Karlstad för att laga ett löpband. Att sitta i bilen i 3h på morgonen i mörker var inget vidare nöje. Men det måste ju göras. Därefter åkte jag tillbaka till örebro för att felsöka och laga ytterliggare ett löpband (+ ett extra visade det sig).
 
Kom tillbaka och hann med ett finfint bicepspass med Simon. Every rep count och jag fick till 5x50kg stångcurl som bäst. Testade iof på 60kg och klarade en repetition. Alltid något.
 
Stående stångcurl med EZ-stång
Bakåtlutande hantelcurl
stående hantelcurl
 
Många, reps, många set. Tungt, mindre tungt. Riktigt bra pass blev det! Väl hemma letade jag fram måttbandet och efter noga utvalt ställe hittade jag 42cm i omkrets. Såhär stora armar har jag aldrig haft tidigare :)

Tung benträning, haltande hemgång.

Efter att ha kommit hem från jobbet så skickade jag i mig en proteinshake och 400m koffein. Kände mig lite trött efter jobbet och jag skulle nu träna 40 minuter efter hemkomst. Jag somnade. 
Efter en powernap på ca en kvart så vaknade jag betydligt piggare och därefter drog jag och simon till gymmet. Det skulle bli en riktigt bra dag för ben var det tänkt, och visst blev det det!
 
Jag började med raka marklyft. Riktigt bra utförda tycker jag, med maximalt rörelseomfång, raka ben och bra kontakt samt stretch i baksidan. Efter ett par uppvärmningsset så fick jag till 3x10 på 90kg. Lätt vikt men det går aldleles utmärkt att göra den tung.
 
Liggande benpress var väl höjdpunkten och förutom de riktigt bra, jobbiga och noga utförda repsen i alla set utom det jag filmande så är även det filmade setet nån form av personbästa. Jag har aldrig varit uppe på 400kg tidigare. Ska man räkna med släden som enligt spec väger 47kg så börjar man närma sig ett halvt ton ;D
 
7 reps blev det, kunde egentligen ha fortsatt om inte om hade varit. Båda lårmusklerna drog ihop sig ordentligt efter sista repetitionen. Ungefär som om de krampade. 
 
Benpress:
10x200
10x250
10x300
10x350
7x400 partiella
20x200
 
 
 
Bensparken var väl dock det jobbigaste. 10 reps med ena benet, 10 reps på andra, och därefter 10 reps med båda. Utan vila. Tre setet avslutades med 10+10+20 reps. Både jag och Simon haltade nedför trappan efteråt :D Efter passet kände jag mig rätt så nollställd. Helt slutkörd lagade jag till en 190g hamburgare hemma :) 
 
Ser nästan fram emot morgondagens arbetsdag. Täby - karlstad - Örebro - Täby igen. Det kommer bli närmare 65 mil imorgon + småvägar. Tänker starta redan 05:00 så att jag kommer hem tidigt på kvällen.

Härlig söndag! Jobbig benträning dagen efter utgång. Lovely.

Vaknar upp efter 6h sömn, vrålhungrig. Sliten efter gårdagen då det blev ett par öl på... tegel... av alla ställen. Efter mycket om och men så lyckades jag aldrig komma iväg till stan så det fick bli som det blev. Roligt hade jag dock!
Efter en proteinshake stod smutskläderna näst på tur att tas om hand om. Simon hetsade på om träning och till slut kom vi iväg till Sats Täby. Testade att maxa i bänk lite halvhjärtat men jag stannade på 125 pannor. Det var väldigt tungt idag. Gick vidare till den riktiga träningen efter det. Ben!
 
Det har gått nästan två veckor sen jag körde knäböj i think. Det var alltså på tiden att köra det igen. Kände mig stel och jävlig, och till råga på allt så är mitt Rage slut! Bestämde mig att reppa på 100, jämnt och fint nummer.
Använde bälte och det hade satt sig så jävla kasst att den nypte till på magen efter 4-5 reps. Höll på att avbryta men bestämde mig för att bita ihop. Skrapade ihop 10 reps i första setet innan jag gav upp. Det var inte vidare jobbigt men jag har inte riktigt vanan innan för att få till riktigt bra böjar i slutet av seten.
Vilade en kort stund och körde ett sista set. 12x100kg och nu började jag bli lite andfådd. Det är ingen vikt att tala om såklart men om jag kan prestera såhär "bra" dagen efter utgång samt ovanan så tror jag nog att det kan bli riktigt bra om ett kort tag :)  Jag borde utan problem kunna slå det gamla rekordet med 23 reps på nämnda vikt. Det svåraste är inte mjölksyran utan den syreomsättning som krävs för att anstränga sig så länge under så lång tid. Mer kondition kanske skulle sitta bra!
 
Jag rundade av passet med 200kg benpress. Använde mig utav spärren i ställniningen så jag vänder vid ca 90 grader i knäleden. Tillräckligt djupt för att piska benen ordentligt utan att riskera att något går snett vid hög utmattning. repetitionerna avlöste varandra och när jag inte längre klarade av att andas så gav jag upp. 50 reps fick jag till och en önskan om att jag hade haft en hink i närheten just in case. Vilade ett par minuter och därefter drog jag till med väldigt mjuka och långsamma 12x200 utan att låsa ut mellan repsen. 
Det fick räcka nu, och trots att jag satt ner i omklädningsrummet i 5-10 minuter så fortsatte låren att brinna. Kunde inte sitta normalt. Att det ska vara så förbannat jobbigt att bygga upp benmuskulaturen!
 

Bowlingmatch och ryggträning!

Jag har inte tränat bowling, eller spelat en bowlingmatch på flera månader. Det gick ju lite åt skogen i början. Jag spelade i Norrtälje och vi fick otroligt mycket pisk. jag gick ut med värdelösa 149 poäng i både första och andra serien och kände mig väldigt ringrostig..
efter tre spelade serier fick jag nog och bestämde mig för att spela för att det är roligt och på känsla. Det visade sig vara ett vinnande koncept. Högsta poäng i matchen i vårt lag och totalt fick jag näst högst poäng i Täby Pinups. 
 
 
Kom hem och sov en timme. Eller kraschade kanske är rätt ord. Laddade upp med 600mg koffein och for till gymmet. Hade 45 minuter på mig innan de stängde. Piskade rygg till förbannelse men även utsida/baksida axlar. Det va riktigt motigt i slutet men genom att fokusera på "Make every rep count" så fick jag till det riktigt bra. 
 
 
Ignorera den vänstra spalten i bilden. jag var skadad i höstas och innan dess gick hela sommaren åt till att köra motorcykel <3 Det vore riktigt kul om jag kunde få till två pass imorgon. Troligtvis blir det bara ett dock. Jag funderar på om jag inte ska lägga in lite konditionsträning, det börjar bli dags. 

Lång fredag, ont om tid, men tillräckligt för (more or less) PB!

For iväg till Gävle imorse, och kom innanför dörren runt halv fem. Precis innan hade statoil i Arninge fått celebert besök i form av Johanna :D Hann säga hej och visa upp vrålåket (firmabilen). Fort hem, i med rage och därefter stressa ihjäl mig till gymmet. 
 
Håller på att köra rakt in i dagens trafikdåre då han vid ett vägbygge bestämmer sig för att i låg hastighet lägga sig i båda filerna. Efter en tvärnit så slog tanken mig att jag kanske skulle ta sats och köra in i honom från sidan, men eftersom jag är en jävligt bra trafikant(tm) så slog jag bort tanken. Adrenalinet höll dock i sig fram till gymmet.
 
Bröst stod på schemat. Ju större desto bättre och stora bröst kommer ej gratis. Nu hade jag 35 minuter på mig att värma upp och köra igenom musklerna ordentligt. Jag plitar ner arbetsseten:
 
Bänkpress:
14x100kg 
7x100kg Feet up
Troligtvis det bästa jag någonsin har presterat. Jag har gjort 16 reps en gång i tiden men då vägde jag sju kilo extra. Imorse vägde jag in på 82,9kg.
 
Hantelpress:
5x36kg
10x40kg
 
Dips:
20
20
 
Kabelflyes: (15RM)
15
15
15
 
Pumpen efter detta va något fruktansvärt. Brösten var ju rena melonas och mjölksyran va total.
Jag nästan småsprang till omklädningsrummet för att duscha. När jag var klar så började biofilmen Mammas Pojkar på Biograf Camera. Finaste Sara hade åkt till Täby centrum i förväg och köpt biljetterna <3
Pga all stress fick måltiden efter träning bestå av en stor snacks och stor coca-cola. Filmen va bra men stundtals satt man ju för tusan och skämdes :D
 
Imorgon, lördag, så har jag bowlingmatch klockan 12:00 i Norrtälje. Det kommer bli intressant. Jag har knappt bowlat sedan jag kraschade med motorcykeln i Augusti. Och innan dess hade jag mer eller mindre uppehåll under sommaren.
 
Tyvärr blev det ingen film som jag hade utlovat. Jag var så stressad att jag behövde lägga all fokus på träningen för att jag skulle få ut något av den korta stunden. Detta blev det 12:e passet för i år :)

Tunga marklyft!

Skönt att jag fick till lite marklyft idag! Utan vare sig remmar eller bälte så drog jag till med 1x200kg och det är jag nöjd med. Jag filmade framifrån, mest för att se grimaserna, men linsen va så kladdig så det blir ingenting av med det. Jag vägde mig på gymmet med träningskläder och skor, vilket resulterade i höga 85,9kg
 
Jävligt kul att träna med Hammar iaf. Det kommer resultera i en mindre bekväm träningsvärk i benen.
Till imorgon blir det nog en film. Högreppa på 100 i bänk, det borde gå hyfsat bra i think :)

Det går som på räls!

Veckan har börjat relativt.. hektiskt. i måndags var det tåg till Göteborg och Borås, för att sedan bila hem till sthlm med firmabilen. I tisdags jobbade jag från 07:00 och kom till hotellet i Visby klockan 01:00 på natten. Som tur var så hann jag träna ca 45 minuter på gymmet innan jag var tvungen att åka mot färjan. Som jag skrev i förra inlägget så lutade det åt axlar och det var precis vad det blev. Framsida och utsida. Intensivt som fan.
 

Sömn har varit något av en bristvara den senaste tiden. Färjan från Gotland gick inte förens klockan 16:45 idag och vi var klara lite tidigare. För att fördriva tid så drog vi iväg till Högklint. En klippa på 48m över havet och när vi var där så blåste det jäkligt mycket. Men jag snubblade iaf inte!
 
 
Vi rullade av båten vid Nynäshamn kl 20:08 och nu började jag känna mig väldigt stressad. Värre blev det av alla sniglar i trafiken som skymde möjligheten att hinna till gymmet innan de stängde!  Slog dock rekord och var hemma på ca 35 minuter :D Så snabbt jag bara kunde så bytte jag om och for iväg till Sats Täby.
 
10 pass på 9 dagar. jag har inte missat en enda gång so far!! Fan va bra det kändes! I made it!! det fick bli biceps idag och det känns som att jag bara blir större och större (med reservation för att jag faktiskt har gått upp ett par kilon nu, men det va inte så jag menade :D) Verkar ha fått tillbaka styrkan också. 5x50kg i stångcurl var inte direkt jättetungt.
 
Simon är äntligen hemma från Thailand så imorgon blir det brutalt bra träningspass :) Marklyft och... Ja, säkert mer saker står på schemat. Tungt och jävligt ska det vara!

Givetvis har jag tränat. Det blev ju äntligen måndag!

Pass 8 avklarat och det blev rygg :D Stångrodd är en gammal favorit som har åkt högt upp på prioriteringslistan igen efter ett par års frånvaro. Övningen är riktigt härlig och kontakten jag får med musklerna i ryggen är svårslagen. 
 
Imorgon kan det bli jäkligt tight att hinna med ett träningspass. Jobb, sen kort fritid för att därefter dra iväg till båten vid nynäshamn, mot Visby. Kommer bli en lång dag imorgon.. Frågan är ju dock vad som skola tränas. Det lutar åt utsida axlar. Den muskelgrupp som har fått mest pisk den senaste veckan :D Det är prio på dessa fibrer tills jag blir bred som en ladugårdsvägg.

söndag är ingen dag för vila!

Det börjades i tid idag. 07:30 ringde klockan. Det var dags för frukost och sedan hänga på låset hos Sats i Danderyd för att köra igenom ett pass. Frågan var bara om det skulle bli marklyft eller bänkpress.
 
Det blev knäböj. Har jag två alternativ att välja mellan så blir det allt som oftast det tredje valet. Det var länge sedan jag tränade knäböj. Väldigt länge sedan. Och ännu längre sedan jag lyfte tungt. I morse fick det alltså bli tungt men försiktigt där jag letade mig fram emot en något sånär tung vikt.
 
Ovan vid övningen och belastningen gjorde att det kändes tungt redan vid uppvärmningen. 
 
5x100
3x110
3x120
2x130kg
 
Jag stannade på 130kg. Inte för att det var speciellt jättetungt, utan för att jag behöver bana in rörelsen ordentligt innan jag börjar pusha gränser. Det kommer bli riktigt bra det här!
 
 
Direkt efter passet fick jag och ett par andra agera flyttfirma. Det gick dock rätt snabbt. Totalt tog det ca 4 timmar inklusive pizzan som vi blev bjudna på efteråt! For hem, sov i Saras knä en timme och därefter var det dags för rage och nästa träningspass!
 
Bröst är riktigt roliga att träna. Känslan är svårslagen och jäklar va bra det gick!
Slog nytt personbästa i hantelpress med 20 reps på 40kg. De sista 4 var fruktansvärt jobbiga och det sista repset var en ren chansning. Antingen så klarade jag det eller så kommer den att falla tillbaka... hårt.
 
 
Sju träningspass på 6 dagar. Det går ruskigt bra nu! Så fort min bättre hälft blir frisk så kanske jag kan lyckas lura med henne till gymmet också :D Vilken minut som helst nu så kommer pizza #2 också! 
 

It all comes down to the size of the arms!

Storleken har betydelse. Ju större armar desto bättre är det :D Behövde använda stöd för att fotografera efter dagens armpass (och mycket utsida axel!). Allt blev så otroligt suddigt när det skulle fotas på fri hand. Gårdagens pubrunda gjorde sig lite påmind under passet. Ovanpå det så blev det endast en proteinshaker med vatten till frukost. 
Illamående infann sig precis när jag va klar så det är ju positivt iaf!
 
Jag börjar få lite mer lite bredare axlar och även armarna är på väg uppåt.. igen :) 
Passet i sig kommer väl inte gå till historien som något speciellt, men 40 halvt vettiga dips är jag nöjd med! Det är 4 mer än tidigare personbästa. Och detta var i slutet av passet!
 

 
Åh, det är roligt att träna igen! Och för första gången, more or less, så känns det givande att inte jaga vikter. Make every rep count. Med det sagt så är det inte PT-strikt utan det är fullt ös med full fokus på att rätt muskel ska jobba. Och det är otroligt krävande när man är helt slut halvvägs in i setet. 

Avslutar veckan med parkeringsböter.

Avslutade veckans arbetspass med att hjälpa kollegan i danderyds sjukhus, då mina arbetsuppgifter gjordes klart vid lunch. Som tack så passade Securitas på att lappa firmabilen. Känns skönt att få bidra med 700 spänn ur egen ficka så att de stackars lapplisorna kan fortsätta med sina nobla uppdrag.
 
/spit.
 
Men vilket grymt träningspass jag genomförde! Every rep counts som sagt. Jag är så nöjd så och äntligen fick jag piska lite vett i ryggen. Spegelbilden var helt klart godkänd efteråt!
 
Five finger death punch - Menace på högsta volym när det var som tyngst! 
 
 
Hade glömt bort helt hur jobbigt högreps i stångrodd kan vara. Firade med två feta double cheeseburgers.
Pass 4 avklarat! Woop woop, det går som på räls!

Succén fortsätter. Tredje passet i år! Endast 362 kvar.

Jag har justerat mitt nyårslöfte lite. Det är 365 träningspass som gäller. Sikta mot stjärnorna!
Återigen en katastrofalt dålig natt sömnmässigt. Det hindrar dock varken arbete eller träningen. Direkt efter jobbet drog jag iväg till Sats Täby för att köra ett snällt bröst -och axelpass. Fokus på utsida axlar. 
 
Det finns inte alltför mycket att säga om just själva träningen. Tryckte upp 10x100kg i bänk trots snorhal och utnött stång. Men något jag kommer lägga stor vikt på under hela året är följande motto:
 
"Don't count every rep,
make every rep count!"
 
Det var överfullt på gymmet. Jag borde ha åkt iväg till Danderyd. Risken är väl att det är fullt där också men det är större utbud där, det går inte att komma ifrån. Det är så jäkla bra att folk tränar, men tyvärr blir ens egna träning drabbad då lokalen är för liten. Det kändes som en bastu, men sålänge det finns speglar kan man fokusera på sig själv :D
 
Dagens pepplåt var Sabatons Lejonet från Norden.
 
 
 

Sömnbrist, men skam den som ger sig!

Gick igenom Die hard 1 och 3 igår kväll, så ikväll blir det Die hard 2 och 4. Kronologisk ordning är för de med kasst minne, helt klart. Med tanke på att jag bara fick 5h sömn på nyårsnatten så borde jag ha somnat väldigt fort kan man tycka. Men det tog mig över 3h att somna, vilket resulterade i, på sin höjd, 3 timmars sömn inatt. 
 
Så visst var jag trött. Som fan. Lyckades dock krångla mig iväg till gymmet efter arbetet och... givetvis var det dags för benen att piskas.
 
Det blev bara en övning. Dels var jag väldigt utmattad men främst för att benen fick sig en ordentlig genomkörare ändå! Jag är väldigt trött i ländryggen så därför uteslöts basövningarna idag.
 
 
Det otroligt simpla, men relativt effektiva träningen såg ut som följande:
 
10x200kg
5x250kg
5x300kg
7x340kg
10x340kg
10x300kg
10x250kg
10x250kg
 
Det första setet på 340kg resulterade i en lätt krampande lårmuskel på vänster ben. Först kändes det rätt bra att jag orkar pressa mig rätt hårt, men förnuftet börja tänka i banor som ej tillräckligt uppvärmd, riskerar muskelruptur vid fortsätt tung belastning, etc. Lyssnade dock inte på det förnuftiga utan satte mig ned igen efter lite extra vila och körde på. Det kändes åtminstone bra.
 
Woop woop, mot skapandet an en skägglös dundergud!

Mitt nya år! Pass 1 av 365 är avklarat!

2013 ska bli mitt bästa träningsår någonsin! Det skall även bli mitt år rent generellt. Jag har satt upp ett par nyårslöften som jag tänker hålla.
 
1. Hålla mig undan från nära-döden-upplevelser.
2. Vara skadefri hela året. Det skulle bli det första sedan 2006 i så fall.
3. Köra motorcykel på bana. 
4. Träna dubbelt så många gånger som under 2012. dvs minst 279 gånger måste det bli.
5. Få fast anställning på det fantastiska jobbet hos Qicraft som jag nyligen har blivit anställd på.
6. Föra träningsjournal igen, i form av denna blogg.
 
Jag har så mycket motivation nu till att träna, utvecklas och få riktigt bra resultat. Det har stått stilla väldigt länge men nu ska det bli ändring på det!  igår testade jag lite lätt vart jag stod någonstans rent styrkemässigt i bänkpress och marklyft.
 
Efter en stegrande uppvärmning så lyfte jag upp 200kg i marklyft (igen, äntligen över gränsen.) och tryckte upp en relativt lätt 125a i bänken. Kunde ha gått lite högre men sedan i våras har jag endast kört ett bröstpass där jag har legat över 100 i bänken. Det var med andra ord väldigt länge sedan jag tränade för styrka i bänkpress. Jag är helt klart belåten med resultatet. Jag är övertygad om att jag kommer få riktigt bra resultat i år. Både styrkemässigt och muskulärt.
 
 
Om exakt ett år så ska det vara stor skillnad mot den här bilden. 
 

RSS 2.0