Bankörning, Träning och byte av gym!!

Körde storbana för första gången i livet. Det var det absolut bästa jag har gjort :)
 
Det var så jäkla skoj att, trots att det höll på mellan 07:30-17:00, kändes som 1½ timme på sin höjd. Lärorikt och ruskigt roligt att lägga ner hojen i motorvägsfart :)
 
 
Nästa år kommer det bli BETYDLIGT fler bandagar. Kosta vad det kosta vill.
 
Jag har även hunnit med att få min provanställning uppsagd med 2 veckors uppsägningstid. Det suger något enormt mycket så har ni ett heltidsjobb till hands med vettig lön så skrik till. Jag har bra referenser.
 
Jag har bytt gym också! Provtränade i Sats Danderyd idag och dety är en brutalt stor skillnad!
Frisk och bra luft trots en del folk. Bra och ny utrustning där de maskiner Täby har saknat nu finns här. Det enda  jag kan klaga på är väl att det inte är speciellt stor parkering. Men jag fick byta center utan någon förlängd bindningstid. Och hantlarna går upp till 47,5kg nu! Det kommer räcka ett bra tag skulle jag tro :) 
 
Ni som tränar någon annanstans, kom hit istället! 
 
Träningspassets höjdpunkt bestod av ännu ett till reps vid 100kg i bänkpress. Nu klarade jag 9x100 :)
Det går framåt igen. Väldigt fort :)

Tränade motvilligt, och det var helt klart värt det!

Jag ville verkligen inte träna. Försökte hitta på ursäkter för att inte åka idag igen. Trots att jag varje kväll blir sugen på att träna nästa morgon så återgår humöret till att vara emot träning. Jag har ju annat för mig, eller hur?
Kollade yr.no. Det skulle regna idag. Kollar ut, det är torrt. Funderar lite. Upprepar proceduren. Drar fram skinnstället som har hängt på tork i rummet i 3 dygn nu efter att jag smorde in det med minkolja. Fram med papparspåsar som får agera underlägg på köksbordet. Släpar fram en handduk från förra årtusendet. Nu skulle resterna av oljan (fettet) torkas bort. Jag kanske kan dra ut en sväng ändå hähä :D
Börjar putsa och torka. Kladdigt som fan men det blir bättre. Dock är det lite halvt kladdigt och fettigt ändå.
Tittar ut. Visst fan är det lite regndroppar som jag ser på fönsterblecket. Crap.

Hittade en tillräckligt motiverade bild på facebook till slut. Den passar så väldigt bra in.
Jag kunde inte fortsätta att ljuga för mig själv att jag har annat att göra. Jag tog mitt pick och pack och försvann till Sats Täby. Idag luktade hela området kring ingången/receptionen utedass. Fräscht som få. Äckligt ställe. Snart byter jag gym iaf. Bara en vecka kvar ungefär. Ska bli spännande :)
Hur som helst så fick det bli bröst, axlar och lite biceps :)
Jag satte upp ett mål för ca 2 veckor sedan. Jag ska kunna köra 20 reps på 100kg i bänk innan jag byter mål. Den dagen gick jag in och gjorde en svår femma. Nästa pass darrade jag faktiskt upp 6 reps! Tror jag hann med ett bröstpass till inann dagens bänkpress.
Hoppades på en sjua nu, även om oddsen talade emot mig. Hur ofta kan man öka så snabb i reps på kaloriunderskott och få träningstillfällen? På tal om det så vägde jag 78,9kg med träningskläder innan gymmet. Så här lite har jag inte vägt på väldigt länge.
Här skickade jag upp 8 friska reps och jag hade jag haft pass så hade jag utan tvekan testat ännu en till. Jäklar, va roligt! Vilken motivationsboost! Exakt det här behövde jag!!
Dammade på med en sjua på hundra kilo som andra set. Awesome :D
Efter bänken blev det hantelpress innan jag gick vidare till hantellyft åt sidan. Det är viktigt med bra och breda axlar. Speciellt för mig som knappt har några!
Serien blev följande:

10x14kg (2set)
8x16kg (2set)
6x18kg (2set)
Fortsatte med baksida axlar och därefter bicepsträning. Känner av vänster armbåge vid hantelcurls.
Men jag fick en rätt bra pump om man ska tro spegeln och bilden.



Veckan börjar bra..

Hittade en centreringsbricka/bult idag på jobbet som tillhörde framhjulet! Råkade stöta till en sak på jobbet som den låg på och då mindes jag när jag la den där. Helvete. Den ska ju se till att hjulet håller sig rakt och inte börjar röra sig helt åt skogen!
Foto: Känns bra att hitta plastskiten att centrera framhjulet med på verkstadsgolvet. Skönt att det inte alls har kunnat gå åt helvete :)
Jag har ändå kört cirka 12 mil med de nya däcken och förutom att jag har kört runt i sthlm city så har marsachfarten på motorvägen legat mellan 130-160km/h. Känns lite obekvämt med tanken på vad som skulle kunna hända. Så kan det gå när man demonterar hjul och är stressad till tusen.
Med vetskapen att hjulet hade klarat denna omilda behandling satte jag mig på hojen och körde den till verkstan. En olustig känsla när man visste vad som saknades. Höll mig inom +moms-hastighet åtminstone.
Dock så har jag ju smort in skinnstället med minkolja och därför valde jag att köra utan. Just idag och just nu kanske inte är den bästa kombinationen. Men som sagt så hade hojen utan några som helst problem eller bekymmer klarat ganska stor påfrestning. Satte på mig skor/ryggskydd/handskar/hjälm iaf.
Foto: Nu är den på plats. Då kan livet i 300 fortsätta då :)
Nu är det monterat iaf och hojen går som på räls :) Körde via omvägar hem igen och passade på att besöka gribbylund. Nu har jag mer eller mindre kört in däcken. Tycker det känns lite lättare att wheela men det kan vara inbillning. Har inte testat alltför seriöst eftersom jag inte hade skinnstället på mig.
Träningen fick skjutas upp eftersom tiden gick åt till annat idag. Dels det här, och dels tog besöket hos morsan längre tid än planerat. Efter en laxmiddag så blir det nu filmen Battleship via datorn samt lite godis :D


Söndag, träning och skinnvård

Att svara ja på frågan om man ska träna precis när man har vaknat är en sak. Att svar ja på samma fråga om man dagen innan har varit på firmafest då företaget fyller 50 år, och det är gratis bar, det är en helt annan sak.
Det blev ett riktigt bra ryggpass. Gick nog ner 5kg i bara vätska men där skyller jag nästan på att sats Täby har en så otroligt låg kvalité på luften där inne. Riktigt kvavt och fuktigt. Skitställe. Chinsstången saknar grepp sedan flera år tilblaka då den är utnött och ställningen sitter endast med 3 av 4 betongbultar. Den sviktar och är i renoveringsbehov.
Sats Täby var ett av de bättre satsgymmen för bara nått år sedan. Nu är det nästan kört i botten. Trist att så inkompentent personal ska förstöra ett bra gym. Snart öppnar Sats i Danderyd. Då blir det byte direkt. Om inte det är ett bra gym så går jag tillbaka till Tibble atletklubb aka ryssgymmet, där jag en gång började träna.
Efter träningen blev det tvättstuga och under tiden drog jag iväg till Täby centrum. Inhandlade ett par mindre snygga men riktigt bra hörlurar. Philips ActionFit. "Sweat proof and washable". Mina gamla har gått sönder på jobbet men de ljudisolerar riktigt bra och klarar av ofrivilliga 60 graders tvättar utan problem :D
Har införskaffat Kiwi minkolja tidigare under veckan. Tänkte att det var dags att ta hand om det nya skinnstället så att det håller. Det blev dock otroligt fett och kladdigt men nu hänger det där i garderoben där det får sugas in i ett par dagar. Beroende på väder så till torsdag/fredag.

Nu går hojen förjäkla bra!

Mina nya däck som beställdes i förrgår kom till jobbet idag! Riktigt fina och bra sportdäck :)
Stannade kvar efter jobbet för att kränga av de gamla, på med nya och därefter balansera.. Det tog längre tid än vad jag trodde då jag inte riktigt hade verktyg till det. Men lite jävlaranamma kommer man långt på. Ännu längre kommer man om man får hjälp av Simon. Utan den hjälpen hade det inte gått att få på däcken på fälgen.
Med en spårmejsel, 1st däckjärn, en plåtbit, 2 fötter och 3 händer gick det till slut!



Då alla firmor som kan balansera däcken hade stängt för dagen så blev det till att improvisera fram en ställning och göra det bästa av det som fanns tillgängligt.
Nu har jag inte riktigt hunnit testa ordentligt då man bör köra försiktigt de första 160km innan man belastar däcken ordentligt. Men upp till 110-115km/h är det nada och noll vibrationer. Den 25:e kommer det riktiga testet då jag kör i 230 blås på raksträckan där på Arlandabanan. Fortare än så går inte min nerdrevade motorcykel. Manuell balansering funkar hur som haver uppenbarligen riktigt bra. Även med ytterst nödtorftiga verktyg till hands.
Som man ser på bilden så blev det till att palla upp den på diverse saker som fanns tillgängliga. Kanske inte alltför smickrande men det funkade riktigt bra! Och nu är kedjan nysmord :)
Nya sulorna på bilden. Trots det lilla jag har hunnit köra (ca 15km mellan jobbet och hemmet) så tycker jag att det är en stor skillnad i känsla när jag lutar/svänger med hojen. Däcken är rundade istället för de nedslitna platta däcken :D
Jag bytte även till 180-bredd på bakdäcket. Original sitter det 180-däck men när jag köpte den så var det 190-däck monterat. Fördelen är att den blir smidigare att svänga runt med.
Jag hann tyvärr inte med någon träning men då jag var på min arbetsplats i totalt 16h så känns det som att det vore skönt att koppla av med en iskall tillsammans med bruden.

Nu kör vi igen!

Har kört igenom ett relativt tungt träningspass! Riktigt skönt var det att få träna ben igen. Värre är det att behöva laga middag efteråt när man är lite lagom seg :)
Passade på att handla efteråt och hittade en ny tidning i förbifarten! Highsider Magazine heter tidningen och är något så "ointressant" som roadracing och banåkning.
Passande nu när jag den 25:e augusti ska sätta det första fotsteget in på Arlanda test track med en heldags bankörning! 07:00-17:30 håller det på. I söndags var jag för första gången på en knix-kurs där vi körde med våra motorcyklar på en go-kart bana. I detta fall Rörken, utanför Uppsala. Otroligt häftig upplevelse där jag fick till mitt första knäskrap :)
Passande nog (eller kanske mest på grund av!) detta så har jag beställt nya sulor till hojen. Efter mycket velande och tänkade, läsande och funderande så kom jag fram till att jag vill ha Bridgestone S20 sportdäck monterade. De ska vara betydligt bättre än de jag har på nu. Framförallt i regn! 10 dagar to go!
Åh det kommer bli så grymt!!


Träningen var mindre upphetsade. Men det var skönt att få till det som sagt. Det som var värt att nämna var väl knäböj där jag körde 5 set uppvärmning upp till 100kg. Därefter tre arbetset med 5,5,6 reps. Det var tungt, "konstigt" nog. Men jag tror att om jag bara ligger i så är jag tillbaks förr snarare än senare :)
Jag avslutade passet med 1km otroligt tråkig löpning där jag ökade med 0,1km/h per hundra meter. startade på 10km/h och stannade på 10,9km/h. Mer exotiskt än så blev det inte. Det var kvavt och jävligt.
Efter lite stretching av vaderna så drog jag av en kort HIIT med 15 sek rush, 15 sek vila. Hastigheten fick bli en pyramid med 15-17-19-21-22-20-18-16km/h.
Det känns att jag bara har tränat sporadiskt. Men jag lever väl livet rätt bra och jag har en hel del saker som tar upp min fritid. Så träningen får kompromissa med utrymmet till förmån för hojåkning och annat roligt :) Än så länge så fungerar det rätt bra! :)

RSS 2.0